lørdag 24. august 2013

Fra sjal til ponchoer

Tidligere i sommer fikk jeg tre bestillinger på hvite sjal på rappen. Nå har det seg slik at jeg har en tendens til å trenge variasjon, jeg kan gjerne lage sjal uke etter uke, men da må jeg få leke med farger og mønstre underveis. Om vi antar at ett sjal tar 25 timer å strikke (noen ganger mer, noen ganger mindre) og man skal strikke tre hvite sjal etterhverandre så blir det veldig mange timer med hvitt garn etter hverandre. På ett eller annet tidspunkt midt i det andre hvite sjalet så ble jeg veldig fokusert på en ide om å lage en poncho basert på Varm design-uttrykket - og det tok ikke lang tid før jeg fant ut at en jeg kan jo i alle fall begynne på den før jeg strikker det siste hvite sjalet. Litt naivt å tro at det skulle bli med "i alle fall begynne" kanskje? Resultatet var selvfølgelig at jeg endte opp med å gjøre ferdig en prototype på det jeg nå kaller en "liten" poncho.

Tanken var å lage en fritidsponcho eller jobbponcho om den passer til det - som skulle styles med jeans og støvler og en kul veske. Samtidig skulle den være såpass stor at den kunne brukes som erstatning for et pledd over skuldrene på kjølige norske sommerkvelder og tidlige høstkvelder. Derfor valgte jeg blå, jeansinspirerte farger og satte igang. Jeg hadde en klar ide i hodet, og jammen var ideen gjennomførbar. Resultatet ble like effektfullt som jeg hadde håpet og responsen har vært enestående! Siden lite i verden står stille, så er også denne under utvikling ... kanskje kommer det noe nytt om ikke lenge ...

Jeg har også laget en stor versjon av ponchoen, historien om denne kommer om ikke lenge sammen med bilder, men inntil videre her har dere noen illustrasjoner av den "lille" ponchoen.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar